Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse foto`s in Rijksmuseum

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastrichtse foto`s in Rijksmuseum

    Vorig week was ik in het Rijksmuseum om te gaan kijken naar Jan Six van Rembrandt (daarnaast ook even de witte Rietveld stoel bekeken).
    Ik heb in de huidige expositie geen enkele referentie aan Maastricht gevonden. Toch weet ik inmiddels, dankzij El Loco, dat ieder zichzelf respecterend museum kunstschatten uit Maastricht bevat. Daarom maar eens voor het draadje 'verdwenen schatten' de website van het museum doorspit. De hoeveelheid Maastrichtse verdwenen schatten viel mij eigenlijk nogal mee - of tegen, zo je wilt. Veel aardewerk, wat Maastrichtse geweren en (nood-) munten.

    Wel erg mooi waren een portie foto`s en prenten. De eerder getoonde zoekfoto van Theod. Weijnen (zie: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1537) kwam ook uit de collectie van het Rijksmuseum.

    Om mijn MO-vrienden een boel werk te besparen, hierbij nog 3 mooie foto`s die ik gevonden heb. Ik kende ze niet allemaal.

    Deze fotos zijn dus allemaal afkomstig van: http://www.rijksmuseum.nl/
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik heb in de huidige expositie geen enkele referentie aan Maastricht gevonden. Toch weet ik inmiddels, dankzij El Loco, dat ieder zichzelf respecterend museum kunstschatten uit Maastricht bevat.
    Haha, grapjas. Toch kan, volgens dit artikel, dat hele Rijksmuseum beschouwd worden als het resultaat van een één-tweetje tussen een Roermondenaar en een Maastrichtenaar: "Architect Petrus Johannes Hubertus Cuypers en referendaris van Kunsten en Wetenschappen, Victor de Stuers waren de bedenkers en samenstellers van de collectie, zoals zij dat ook waren geweest van het nieuwe museum waarvan de collectie deel ging uitmaken." (M. Meurs, 'De gipscollectie van het Rijksmuseum ii: opkomst en verval van een hulpmiddel voor het Nederlandse kunstonderwijs', in: Bulletin van het Rijksmuseum, 2002-2, p.265)

    Opmerking

    Bezig...
    X